Alt
i alt verdens mest enestående
biplan. Flyet er en 2-sædet
elementærtræner,
anvendt primært af RAF,
men i øvrigt i mange
lande inklusive Danmark, som
i perioden 1932 - 1937 fik leveret
15 Tiger Moth. De danske Tiger
Moth blev hovedsagelig anvendt
på Værløse.
Ved besættelsen i april
1940 blev 12 stk. opmagasineret
på Avedøre flyveplads.
Typen er
fra 1931, bygget indtil slutningen
af 2. verdenskrig i et antal
af ca. 9.500 eksemplarer. Flyet
er opbygget i krop af svejste
stålrør, trævinger
og lærredsbeklædning.
De fleste
gamle RAF piloter har fået
deres primærtræning
på Tiger Moth'en.
Tiger Moth
blev primært bygget i
England, men et stort antal
fly er bygget på licens
i Canada, Australien og flere
andre lande.
|
|
Foruden
som træningsfly har Tiger
Moth været anvendt til
sprøjtefly, taxafly,
slæbning af mål,
røgskrivning, faldskærmsfly
og ambulancefly.
OY-ECH
er restaureret af den tidl.
ejer Carsten Ølholm,
Malling, der solgte flyet til
Vestas Aircoil, Lem, der i en
årrække udlånte
det til Danmarks Flymuseum.
I dag ejer museet maskinen.
Bemalingen er i RAF farver.
"De
Havilland D.H. 82A Tiger
Moth " Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
8,94
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
505
kg |
Fuldvægt: |
828
kg |
Rejsefart: |
149
km/t |
Max fart: |
175 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
130
hk D. H. Gipsy Major
I |
|
|