Douglas C-47A Dakota
 

 

De første to af Flyvevåbnets C-47 blev købt hos SAS i 1953, og de var den civile version, DC-3, som måske er verdens bedst kendte transportfly. Disse to blev hovedsageligt anvendt til transport af personel og som VIP-fly. I 1956 fik Flyvevåbnet yderligere seks C-47A som våbenhjælp. – Det første DC-3 fly fløj første gang den 17. dec. 1935, og da Douglas stoppede produktionen, var der lavet i alt 10.665.

Har man været tjenestegørende i Flyvevåbnet, har man sikkert haft glæde af – eller i hvert fald hørt om – ICETRAIN. Icetrain stammer fra isvinteren 1955-56, hvor Storebælt var ”lukket”, og hvor man etablerede en luftrute mellem Værløse og de jyske flyvestationer. Icetrain fortsatte i flere år, og det var en bekvem – og billig – transportform.

Flyvevåbnet havde glæde af C-47 i 29 år, og for blot at nævnte nogle få opgaver: eftersøgning, luftfotografering, miljøflyvninger, indsats i Congo og ikke mindst opgaver i Grønland

 

(ofte med skiunderstel). C-47 fløj sidste gang den 30. juli 1982, og det markerede man med at flyve Danmark rundt i en fire-skibs formation.

En ex-FLV C-47 er civilt indregistreret som OY-BPB og ses bl.a. til FLV Åbent Hus og KZ Rally i Stauning. – Den sidste er under restaurering i Stauning med henblik på udstilling ved Danmarks Flymuseum.

"Douglas C-47A Dakota" Specifikation
   
Sæder: -
Spændvidde: 28,96 m
Længde: 19,65 m
Tomvægt: 7.967 kg
Fuldvægt: 12.500 kg
Rejsefart: 298 km/t
Max fart: 370 km/t
Rækkevidde: 2.400 km/t
Tophøjde: 7.346 m
Motor: 2 stk. 1200 HK Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp