De
første to af Flyvevåbnets
C-47 blev købt hos SAS
i 1953, og de var den civile
version, DC-3, som måske
er verdens bedst kendte transportfly.
Disse to blev hovedsageligt
anvendt til transport af personel
og som VIP-fly. I 1956 fik Flyvevåbnet
yderligere seks C-47A som våbenhjælp.
– Det første DC-3
fly fløj første
gang den 17. dec. 1935, og da
Douglas stoppede produktionen,
var der lavet i alt 10.665.
Har man været tjenestegørende
i Flyvevåbnet, har man
sikkert haft glæde af
– eller i hvert fald hørt
om – ICETRAIN. Icetrain
stammer fra isvinteren 1955-56,
hvor Storebælt var ”lukket”,
og hvor man etablerede en luftrute
mellem Værløse
og de jyske flyvestationer.
Icetrain fortsatte i flere år,
og det var en bekvem –
og billig – transportform.
Flyvevåbnet havde glæde
af C-47 i 29 år, og for
blot at nævnte nogle få
opgaver: eftersøgning,
luftfotografering, miljøflyvninger,
indsats i Congo og ikke mindst
opgaver i Grønland
|
|
(ofte
med skiunderstel). C-47 fløj
sidste gang den 30. juli 1982,
og det markerede man med at
flyve Danmark rundt i en fire-skibs
formation.
En ex-FLV C-47 er civilt indregistreret
som OY-BPB og ses bl.a. til
FLV Åbent Hus og KZ Rally
i Stauning. – Den sidste
er under restaurering i Stauning
med henblik på udstilling
ved Danmarks Flymuseum.
"Douglas
C-47A Dakota" Specifikation |
|
|
Sæder: |
- |
Spændvidde: |
28,96
m |
Længde: |
19,65
m |
Tomvægt: |
7.967
kg |
Fuldvægt: |
12.500
kg |
Rejsefart: |
298
km/t |
Max fart: |
370 km/t |
Rækkevidde: |
2.400
km/t |
Tophøjde: |
7.346
m |
Motor: |
2 stk.
1200 HK Pratt &
Whitney R-1830-92
Twin Wasp |
|
|