Bücker
Bestmann 181D er designet af
Svenskeren I. A. Andersson (for
øvrigt også faderen
til f.eks. SAAB Safir), der
på daværende tidspunkt
arbejdede for firmaet Bücker
i Tyskland. BÜ 181 fløj
første gang i februar
1939. Typen var beregnet som
et fly til klub- og rejsebrug.
Imidlertid blev typen også
standard træneren for
Luftwaffe piloter i Tyskland.
Fokker i
Amsterdam byggede senere 708
Büker 181A og 181D. Den
sidste model havde mindre Ændringer.
I 1944 forberedtes produktion
af Bü-181 på Zlin-fabrikkerne
i Czechoslovakiet, men leveringen
kom ikke i gang før efter
fredsslutningen, hvor flyene
blev leveret til det czechoslovakiske
luftvåben.
I Czechoslovakiet
blev Bü 181D betegnet som
C.6 og udstyret med Walter Minor
4-III motor blev betegnelsen
her C.106.
I
årene 1944 - 1946 byggede
det svenske firma AB Häglund
& Söner, i Örnskjoldsvik,
i alt 125 BÜ 181D Bestmann,
der blev leveret til det Svenske
Luftvåben og de var her
i tjeneste som træningsfly
til 1952. Herefter blev der
solgt i alt 90 af disse fly
til Tyskland som bl.a. klubfly.
|
|
Typen
er bygget med stålrørskrop
og vinger af træ. Beklædningen
er finér og lærred.
OY-AVZ er
fremstillet i 1945 i Sverige
og har fløjet i svenske
luftvåben under betegnelsen
FV25073 og har senere været
registreret i Tyskland under
D-ELET.
Flyet er udlånt til Danmarks Flymuseum.
"Bücker
181D Bestmann" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,59
m |
Længde: |
7,75
m |
Tomvægt: |
479
kg |
Fuldvægt: |
748
kg |
Rejsefart: |
194
km/t |
Max fart: |
214 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
5.000
m |
Motor: |
105
hk Hirth HM 504 |
|
|