I
slutningen af marts 1947 faldt
salget af Piper fly pludseligt,
selvom om man i samme måned
havde sendt ny type, Piper PA-14
"Family Cruiser",
på markedet. Piper firmaet
blev sat under administration
af New York bankerne. Den nye
administrator (Shriver) reducerede
antallet af ansatte fra 2600
til under 200 og han måtte
løse et problem med store
råstoflagre. Man måtte
derfor skabe et helt prisbilligt
produkt og i oktober 1947 blev
Piper PA-15 Vagabond prøvefløjet.
Det var den mest skrabede model,
der blev sendt på markedet
efter krigen, ikke engang affjedring
i understellet var der. Motoren
var en 65 hk Lycoming og vingerne
var standard J-3 vinger. En
forbedret udgave - med affjedring
og et ekstra vindue blev kaldt
Piper PA-17. Det siges at "Vagabond"
reddede Piper fra undergang!
Ret hurtigt
udviklede man af Vagabond grundtypen
en 4-sædet udgave med
extratank i den ene vinge, en
ekstra dør i venstre
side og med en Lycoming 0-235
motor på 108 hk. Den nye
udgave flk navnet PA-16 "Clipper".
Den nye type fik succes, men
navnet "Clipper" stødte
an hos det store selskab PAN
AMERCAN AIRWAYS,
|
|
hvis
rutefly alle bar Clipper navnet.
Piper firmaet tog konsekvensen
og lancerede en fornyet udgave
med rat i stedet for styrepind
og hele tankkapaciteten i vingerne,
større motor - og hermed
blev i 1950 den succesfulde
type PA-20 "Pacer"
sendt på markedet.
OY-AKM var testamenteret til Danmarks Flymuseum
af nu afdøde slagteriarbejder David Hansen, Herning.
"Piper
PA-16 'Clipper' "
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
9,60
m |
Længde: |
6,40
m |
Tomvægt: |
469
kg |
Fuldvægt: |
750
kg |
Rejsefart: |
185
km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
83 km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
Lycoming
290D 125 - 135 hk
|
|
|