Spatz
B er en videreudvikling af Spatz,
som er konstrueret i 1952 på
den sydtyske flyfabrik Scheibe
Flugzeugbau, Dachau. Den væsentligste
forskel mellem de to modeller
er, at Spatz B, som kom i 1954,
har forstærkede vinger
og som følge deraf en
højere fuldvægt.
- Flyet er bygget af en stålrørskrop
beklædt med lærred
og har trævinger.
En tredje version af Spatz'en
har øget spændvidden
med knap 2 meter og benævnes
L-Spatz. Skuldervingeplaceringen
er bibeholdt på denne
type, men på senere versioner,
Spatz 55, L-Spatz 55 og L-Spatz
III er vingen placeret oven
på kroppen af hensyn til
mere stabile kurveegenskaber.
Fra 1952 til slutningen af tresserne
blev der bygget omkring 500
eksemplarer af de forskellige
Spatzversioner, heraf nogle
på licens i Frankrig.
OY-AXU,
nr. 524, registreret den 26.3.1954,
var første i rækken
af i alt 16 Spatz'er af forskellige
modeller, der kom til at indtage
luftrummet
|
|
over
Danmark. Flyet var leveret fra
fabrikken i "RohBau"-stand,
dvs., at man selv skulle sørge
for lærredsbeklædning
og maling m.v. Importøren,
Jydsk Aero Import A/S i Viborg,
tog sig af dette arbejde og
leverede det færdige fly
til kunden, som var svæveflyveklubben
Aviator i Aalborg. I 1985 kom
flyet til Danmarks Flymuseum.
"Scheibe
Spatz" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
13,20
m |
Længde: |
6,19
m |
Tomvægt: |
145
kg |
Fuldvægt: |
245
kg |
Glidetal: |
25 m
|
Max fart: |
175 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Mindste
synk: |
0,67
m/s |
|
|