Danskeren
J. C. H. Ellehammer begyndte
tidligt i dette århundrede
at eksperimentere med fly.
Den 12.
september 1906 gennemførte
han den første motoriserede
flyvning i Europa. Både
fly og motor var Ellehammers
egenkonstruktion. Flyvningen
var på kun 42 m og den
foregik i en højde af
40 cm over jorden med flyet
tøjret til en pæl
i centrum af den anlagte cementbane.
Ellehammers
motor var en 3-cylindret stjernemotor,
som han selv havde konstrueret
og bygget. Ellehammers flyvning
den 12. september 1906 var indledningen
til en række flyvninger
udført af Ellehammer
og med mange forskellige Ellehammer
typer.
DV's replica
af Ellehammer 1906 er bygget
af Arvid Ligaard Sørensen
og skænket til samlingen.
Anledningen var 80-årsdagen
for Ellehammers første
flyvning, den 12. september
1986.
|
|
Motoren
i replicaen er en 28 hk Citroen
2 CV, som har kunnet bringe
flyet til at taxie ved egen
hjælp. Der er imidlertid
problemer med overførsel
af motorkraften til propellen,
så det har ikke været
muligt at løfte flyet
fra jorden.
"Ellehammer
1906" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
9,40
m |
Længde: |
6,00
m |
Tomvægt: |
- kg |
Fuldvægt: |
- kg |
Rejsefart: |
- km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
Citroen
2-CV |
|
|