Helikopteren blev designet af Rudy Enstrom, som grundlagde sit firma i 1959. Han prøvefløj sin første model en F-28 i 1960. Der var tale om en tosædet model, som deltog i en konkurrence om at blive standard helikopter i den amerikanske hær.
Museets eksemplar er en videreudvikling med typebetegnelsen F-28A, denne type blev certificeret i 1968 og blev basismodel for en lang række andre modeller F-28B -C -F, F-280 og F-480, som stadig fremstilles. De sidste modeller er med turbinemotor i stedet for stempelmotor. Den samlede produktion er på ca. 1200 eksemplarer.
Enstrom helikopteren har mest været anvendt til civilt/privat brug, dog har den i enkelte lande været anvendt som politihelikopter. Der har endvidere været en version til landbrugs-flyvning, denne model blev udstyret med en tank til sprøjtevæske i kabinen og sprøjte-bomme monteret vinkelret på hver side af kroppen.
F-28A helikopteren var og er en populær type i drift. En simpel og let konstruktion som er enkel at vedligeholde, rimelige flyve-
egenskaber og fornuftig brændstoføkonomi. Dog kunne den under varme eller højt beliggende forhold have svært ved at lette fuldlastet.
SE-HFX er fra 1972, den blev overdraget til Danmarks Flymuseum den 13 juni 2008 af den tidligere ejer Morten Larsen.
SE-HFX har været udsat for et landingsuheld med alvorlige skader på rotor og halesektionen til følge. Disse skader er udbedret, og siden juli 2009 har den indgået i udstillingen.