I slutningen af marts 1947 faldt salget af Piper fly pludseligt, selvom om man i samme måned havde sendt ny type, Piper PA-14 "Family Cruiser", på markedet. Piper firmaet blev sat under administration af New York bankerne. Den nye administrator (Shriver) reducerede antallet af ansatte fra 2600 til under 200 og han måtte løse et problem med store råstoflagre. Man måtte derfor skabe et helt prisbilligt produkt og i oktober 1947 blev Piper PA-15 Vagabond prøvefløjet. Det var den mest skrabede model, der blev sendt på markedet efter krigen, ikke engang affjedring i understellet var der. Motoren var en 65 hk Lycoming og vingerne var standard J-3 vinger. En forbedret udgave - med affjedring og et ekstra vindue blev kaldt Piper PA-17. Det siges at "Vagabond" reddede Piper fra undergang!
Ret hurtigt udviklede man af Vagabond grundtypen en 4-sædet udgave med extratank i den ene vinge, en ekstra dør i venstre side og med en Lycoming 0-235 motor på 108 hk. Den nye udgave flk navnet PA-16 "Clipper". Den nye type fik succes, men navnet "Clipper" stødte an hos det store selskab PAN AMERCAN AIRWAYS,
hvis rutefly alle bar Clipper navnet. Piper firmaet tog konsekvensen og lancerede en fornyet udgave med rat i stedet for styrepind og hele tankkapaciteten i vingerne, større motor - og hermed blev i 1950 den succesfulde type PA-20 "Pacer" sendt på markedet.
OY-AKM var testamenteret til Danmarks Flymuseum af nu afdøde slagteriarbejder David Hansen, Herning.