Du er her: Generelt

KZ VIII (acrobatic)

 
 
pil tilbage
pil frem
status udstilletstatus flyvedygtigstatus ejet
kz8

 

KZ VIII blev bygget i 1949 til Sylvest Jensens Luftcirkus. Konstruktionen er helt i træ. Typen fløj første gang 14. november 1949. Sylvest Jensens Luftcirkus opererede i Danmark i sommeren 1950 med ca. 50 forestillinger over hele landet. Pilot på flyet var Peter Steen.

Der blev fra starten fremstillet dele til to fly. I 1949 blev OY-ACB (senere HB-EPB, G-AYKZ) færdig- bygget.

OY-DRR (tidl. D-EBIZ) blev færdigbygget i 1959 af en medarbejder ved Scheibe Flugzeubau i Tyskland, Rudolf Kloo.

Fra 1972 har OY-DRR været i Danmark, det meste af tiden ejet af en gruppe på Rårup flyveplads.

I 1989 er flyet købt af kai dige bach a-s, der i en årrække stillede det til rådighed for Danmarks Flymuseum, Stauning. Senere blev maskinen overdraget til museet som en gave.

 

En KZ VIII er hjemmebygget af Hardy Vad, Ilskov. Denne replica er modificeret med 180 hk indsprøjtningsmotor og constant speed propel,

KZ VIII'eren fra Sylvest Jensens luftcirkus er nu i England under registrering G-AYKZ.

 

"KZ VIII" Specifikation
   
Sæder: 1
Spændvidde: 7,20 m
Længde: - m
Tomvægt: 407 kg
Fuldvægt: 650 kg
Rejsefart: - km/t
Max fart: 300 km/t
Landingsfart: 92 km/t
Tophøjde: 5.000 m
Motor: 145 hp. Gipsy Major X med inverteret brændstof system.

 

 
 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum