|
KZ II Kupé er bygget med krop af stålrør, vinger af træ og beklædning i finér og lærred. Typen blev bygget af Skandinavisk Aero Industri i et antal af 14 gennem årene 1937 - 1940.
Bæreplanene er hængslet til et centralplan, således at de kan klappes tilbage langs kroppen og flyet måler da i bredden kun 4,5 meter. Prototypen til KZ II Kupé fløj første gang 11. december 1937. Tre fly eksisterer stadig, heraf to i Danmark (luftdygtige) og et i Schweiz.
Ved besættelsen i 1940 var OY-AEA ikke prøve fløjet, hvilket blev dets redning, idet så godt som alle danske fly gik tabt under besættelsen.
|
|
OY-AEA kom i 1944 til Sverige (SE-ANR), senere til Finland (OH-SPJ, OH-KZT) og det kom tilbage på dansk register i 1959.
Flyet blev i 1985 solgt af Hans Røy, Ringkøbing, til Danmarks Flymuseum.
"KZ II Kupé" Specifikation
|
| |
|
| Sæder: |
2 |
| Spændvidde: |
10,5 m |
| Længde: |
- m |
| Tomvægt: |
460 kg |
| Fuldvægt: |
750 kg |
| Rejsefart: |
175 km/t |
| Max fart: |
- km/t |
| Landingsfart: |
72 km/t |
| Tophøjde: |
5.000 m |
| Motor: |
90 h.p. Gipsy Minor eller Cirrus Minor I |
|
|