Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlyB & S Monoplan III (Berg & Storm)

B & S Monoplan III (Berg & Storm)

pil tilbage
pil frem
status udstillet
b-s monoplan

Skibsværftet Burmeister & Wain har en kort overgang også været impliceret i bygning af fly. To ansatte på værftet, ingeniørerne Olaf Berg og Louis Storn, fremstillede "på egen hånd" i 1909 - 1911 tre monoplaner, hvoraf den første var forsynet med en 35 hk Anzani motor, medens nummer to og tre fra 1911 havde en motor konstrueret af danskeren Niels Petersen.

Mekaniker, mester Peter Nielsen, aflagde certifikatprøve på en B&S i 1911. Senere foretog mester Peter Nielsen adskillige flyvninger med B&S, også ude i landet og han nåede herunder op i en højde af 500 meter. Det tredie fly fra Berg & Storm blev bl.a. anvendt af en privat flyveskole, der uddannede de første militærflyvere i Danmark. Efter deres uddannelse skænkede indehaveren flyet til Hæren, og det blev således Hærens første skolefly.

Flyet er bygget i træ, med en trekantet kassekrop. Beklædningen er overvejende af lærred. Det skal bemærkes at krængerorsfunktionen på flyet udgøres gennem

vingevridning (wing warping). Det er værd at nævne, at B&S var det første danske fly, der blev anvendt af militært.

I 1930'erne kom flyet til Tøjhusmuset i København. Flyet er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske Museum København.

"B & S Monoplan" Specifikation

Sæder: 1 - (2)