Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlyPolyt V

pil frem
status ejetstatus udstillet
polyt5

Polyt V med registreringen OY-DHP er designet og bygget med henblik på at skabe et effektiv fly til at slæbe svævefly i luften. Det er udviklet og fremstillet af flyveklubben Polyteknisk Flyvegruppe, som består af ingeniører og elever ved Danmarks Tekniske Universitet

Polyt V er den sidste af klubbens mange flykonstruktioner. Den blev bygget over en årrække på fem år fra 1965. Første flyvning blev gennemført den 12. april 1970.

Hovedmanden bag flyets konstruktion er civilingeniøren Helge Petersen, der sammen med yderligere ca. 20 medlemmer byggede flyet.
Polyt V's skrog er en kassestruktur, dækket af krydsfiner, og med piloten siddende ret højt over vingen under en boblehood, hvilket giver piloten et fremragende udsyn i alle retninger.
Vingerne er bygget omkring en kasseformet hovedbjælke og er dækket med krydsfiner, med undtagelse af forkanten der er beklædt med glasfiber. Krængerorene er effektive da de dækker en stor del af spændvidden. Både vingens over- og underside er udstyret med luftbremse, der foldes ud i en vinkel på op til 50°. Luftbremsen er særdeles effektiv, når flyet skal hurtigt ned efter et gennemført slæb.
Haleplanet er opbygget i træ, beklædt med krydsfiner, sideroret er dækket af lærred. Rorfladerne er store for at give piloten en god kontrol over flyet, specielt i tilfælde hvor en uerfaren pilot i det slæbte fly ikke ligge stabilt bag slæbeflyet, og derved trække slæbeflyets hale i tilfældige retninger.
Motorinstallationen er kraftig til den lette konstruktion og er suppleret med variabel køleluftblæser, for at sikre tilstrækkelig køling under flyvning med lav fart og høj belastning.
Understellet er konstrueret så det har en god fjedervirkning og store dæmpningsfaktor, hvilket gør Polytten velegnet til landing på en ujævn overflade, eksempelvis når et svævefly skal hentes hjem efter landing på en mark.
Bagerst i kroppen har maskinen et elektrisk drevet spil, så slæbelinen kan spoles ind i kroppen, når slæbet er gennemført, hvilket sparer en del tid. Polytten er det første fly i verden, der benytter denne teknik, andre fly må flyve over banen for at kaste slæbelinen, inden de kan lande.

Som det ses af den tekniske beskrivelse er dette fly specielt konstrueret og bygget til at trække svævefly i luften. Det kan Polytten gøre mere effektivt end andre flytyper, der typisk bruges som slæbefly.

I 1971 deltog Polyt V på den store flyveudstilling i Le Bourget ved Paris, hvor det nyeste inden for luft- og rumfart blev præsenteret. Polyttens specielle design blev fremvist for et stort publikum side om side med datidens nyeste fly, såsom, Concorde, og Boeing 747.

OY-DHP har været i drift ved Polyteknisk Flyvegruppe i 50 år, den har gennemført mere en 20.000 flyvninger og har hjulpet rigtig mange svævefly i luften.
Med tiden stod maskinen overfor en større vedligeholdelse bla. af en godt slidt motor, klubben valgte derfor at tiden var kommet til en pensionering af flyet.

I juni 2021 fløj flyet den sidste flyvning fra Kalundborg via Svæveflyvecenter Arnborg til Danmarks Flymuseum i Stauning, hvor den nu udstilles sammen med museets svævefly og øvrige dansk byggede fly.

"Polyt V" Specifikation

Sæder: 1