Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlySAAB RF-35 Draken (AR-118)

SAAB RF-35 Draken (AR-118)

status_udstillet
rf-35

 

SAAB F-35 Draken, en ensædet jager, er konstrueret af Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Linköping. Ligesom andre svenske jagerfly (Tunnan, Lansen og Viggen) er Draken, gennem sin stærke og robuste konstruktion, konstrueret til at kunne operere fra afsnit af det svenske hovedvejsnet, der tjener som start- og landingsbaner ved siden af de ordinære flyvestationer. For at sikre høj tophastighed og samtidig ret lave landingsfart er flyet konstrueret med en dobbelt delta-vinge og Draken var i mange år det eneste fly i verden med denne vingeform. - Draken prototypen fløj første gang i oktober 1955. Det er et vellykket fly, som er i tjeneste i Danmark, Finland og Østrig, foruden i Sverige.

Danmark blev SAAB's første eksportkunde, da de første Draken i september 1970 blev leveret til ESK 725. Der er i årenes løb leveret godt 50 Draken fly til Danmark, dels som F-35 i en dansk jagerbomberversion, RF-35 der er en fotorekognosceringsversion og nogle få af typen TF-35, der en tosædet træningsudgave. I 1980 og senere har alle de danske Draken


Konstruktionen er helt i træ, beklædt med lærred og finer. Det egner sig således i høj grad til hjemmebygning og kræver kun lidt plads til bygning på grund af flyets ringe størrelse.

gennemgået et større moderniseringsprogram. I 1992 nedlagdes Karups ESK 725 og et par år efter blev også de tilbageværende Draken fra ESK 729 udfaset. Flyet i DV er nr. 009 fra ESK 725. Der er fremstillet lidt over 600 Draken fly i alt af SAAB Linköping

 

"Saab RF-35 Draken" Specifikation


Sæder: 2
Spændvidde: 9,40 m
Længde: 15,35 m
Tomvægt: 8.000 kg
Fuldvægt: 16.100 kg
Rejsefart: 950 km/t
Max fart: 1663 km/t (Mach 1,4)
Rækkevidde: 950 km
Tophøjde: 18.300 m
Motor: Volvo Flygmotor RM6C, 8090 kp trykkraft.

 


 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum