Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlyWAP 2.01

pil frem
status udstilletstatus ejet
wap201

WAP 2.01 er en hel-komposit, lukket ultralet flyvemaskine for 2 personer placeret side om side. Maskinen er udført i avancerede plastkompositter, det betyder, at den er fast og hård med en glat overflade.

Maskinen er meget aerodynamisk i sit design og layout. Ingen vingestræbere eller barduner. Vingen er fritbærende, de kan demonteres af 2 mand på ca. 6 minutter. Kabinen er helt lukket med et canopy, der kan åbnes i begge sider og dermed gør ind- og udstigning nem og enkelt.

Med motoren placeret bag cockpittet og med en skubbende propel opnås for det første, via det store canopy og placeringen side-by-side, et flot panorama udsyn for begge personer, dernæst opnås en effektiv beskyttelse af propellen mod stenslag og lignende ved kørsel på jorden og de ikke altid lige gode startbaner, som bruges i forbindelse med UL-flyvning.

WAP 2.01 har gode start-, landings- og stigeegenskaber. En græsmark på 200 meter er nok for start og landing. Hastigheden er 130 km i timen. Rækkevidden på en tankfuld (50 liter) er ca. 250 km.

Maskinens layout, design og konstruktion er foretaget af en tre-mands gruppe bestående af ingeniør og flykonstruktør Helge Petersen, Kai Christensen og Jens Wendell.

Udvikling og produktion er foregået hos Wendell Aircraft Production A/S Hasle på Bornholm.

Luftfartøjet er overdraget til Danmarks Flymuseum til museumsbrug april 2006, der er tale om prototype nr. 2, som har været anvendt i.f.m. prøveflyvningsprogrammet.

"WAP 2.01" Specifikation

Sæder: 2