Du er her: GenereltOur planesFly og effekterFlyScheibe SF-25B Falke

Scheibe SF-25B Falke

 
 
pil tilbage
pil frem
status ejetstatus restaurering
scheibe Falke

 

Scheibe SF-25 Falke er udviklet ud fra det tidligere svævefly af typen Bergfalke. Der er tale om et tysk fly i kategorien motor-svævefly.

Virksomheden Scheibe Flugzeugbau havde allerede erfaring med motoriseret svævefly baseret på typen Spatz, da det blev besluttet at producere et let og bedre fly baseret på svæveflyet Bergfalke. I forhold til Bergfalken blev den forreste del af kroppen fornyet med plads til et lukket cockpit med to side-by-side sæder og en Hirth F10A2a motor i næsen. 

Den første variant fløj første gang i maj 1963 under betegnelsen SF-25A Motor Falke, den blev bygget i et antal på 56. En forbedret version med lavere placerede vinger og en 1500cc/45hp Stark Stamo motor blev produceret i 372 eksemplarer, og den blev omdøbt til SF-25B Falke.

I de efterfølgende år blev der bygget en række varianter med forskellige motorer eksempelvis Limbach og Rotax 912 på 80 hk. Samlet er der produceret over 1200 stk. af de forskellige Falke varianter.

Typen er licensbygget hos Sportavia-Putzer, Aeronautica Umbra (Italien), Loravia (Frankrig) og Slingsby (Storbritannien). 

 

Det udstillede fly OY-XIU er bygget i Dachau, Tyskland i 1972 med byggenummer 46525. Flyet var indtil 1978 registreret i Tyskland som D-KEAS. Første registrering i Danmark hos Poul Erik Anker + 9, Lemvig. I 1986 blev den overtaget af Lemvig Svæveflyveklub, hvor den var registreret frem til 15/7-2010. Da OY-XIU ikke længere var tidssvarende for klubben, blev den overdraget til Danmarks Flymuseum.  

OY-XIU er det første og på nuværende tidspunkt (2024) eneste svævefly med hjælpemotor, Danmarks Flymuseum disponerer over. Maskinen er sat på depot, med henblik på at kunne indgå i udstillingen og formidlingen på et senere tidspunkt, når museets udstillingsplads tillader det. 

 

"Scheibe SF-25B Falke" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 15,30 m
Længde: 7,60 m
Tomvægt: 435 kg
Fuldvægt: 650 kg
Rejsefart: 180 km/t
Max fart: 190 km/t
Rækkevidde: 700 km/t
Tophøjde: 4580 m
Motor: 45 HP Stark Stamo engine

 

 
 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum