Du er her: GenereltOur planesFly og effekterFlyKZ II Træner

KZ II Træner

pil tilbage
pil frem
status udstilletstatus flyvedygtig     status ejet
kz2 t1

KZ II Træner er en forstærket udgave af KZ II Sport. Prototypen fløj første gang i april 1946. Det danske flyvevåben stod efter anden verdenskrig foran sin genopbygning og man manglede træningsfly. SAI var i stand til at levere hurtigt. Således kom der i slutningen af 1946 femten stk. KZ II Træner til flyvestation AVNØ. Her blev II T anvendt til primærtræningen af kommende piloter i flyvevåbnet indtil 1955, hvor de tilbageværende 9 trænere blev solgt til civile formål.

Mange lidt ældre piloter i det danske flyvevåben har fået deres primærtræning på KZ IIT og mindes deres oplevelser med dette smukke fly med særlig glæde.

I øjeblikket er kun 2 KZ IIT aktive, OY-FAK og OY-FAT. Yderligere tre er under restaurering, nemlig OY-FAE, OY-FAN og OY-ADM. Sidstnævnte tilhører Danmarks Flymuseum.

"KZ II Træner" Specifikation

Sæder: 2