KZ
IV er specialdesignet som ambulancefly
til brug for Zone-Redningskorpset.
Flyet er indrettet til at transportere
2 patienter på bårer,
2 ledsagere og en besætning
på 2 mand.
Flyet er
bygget helt i træ. Der
er kun bygget to af typen. OY-DIZ
fløj første gang
4. maj 1944 og OY-DZU den 10.
januar 1949. KZ IV var oprindeligt
forsynet med 130 hk Gipsy Major
X.
OY-DIZ fik
i 1949 ved flyveambulancetjenestens
10-års jubilæum
navnet "Folke Bernadotte",
idet den svenske greve og fredsmægler
af samme navn anvendte DIZ som
kurérmaskine, da han
i 1945 fløj til Tyskland
for at forhandle om frigivelse
af danske og norske koncentrationslejrfanger.
Fra 1964
blev DIZ anvendt til kortlægningsopgaver
af firmaet 'Acro-Kort' i Dragør.
|
|
I
1979 kom det til Danmarks Flymuseum. Under en flyvning til Aarhus
den 26.5.7 9 havarerede flyet under en sikkerhedslanding i Kasted
mose og blev stærkt beskadiget. Aero-Kort overdrog herefter
flyet til museet.
DIZ
er nu komplet genopbygger for
en sum af over 825.000 kroner,
støttet af flere fonde
og med stor frivillig arbejdsindsats
- og OY-DIZ fremtræder
nu i udseende som originalt
ambulancefly fra maj 1944 og
er i flyvedygtig stand. Det
er flagskibet i Danmarks Flymuseum.
"KZ
IV" Specifikation |
|
|
Sæder: |
4 og 2 bårer |
Spændvidde: |
16,00
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
1378
kg |
Fuldvægt: |
2100
kg |
Rejsefart: |
180
km/t |
Max fart: |
215 km/t |
Landingsfart: |
68 km/t |
Tophøjde: |
4500
m |
Motor: |
Originalt
to 130 hp Gipsy Major
I, men senere skiftet
ud med en 145 HP Gipsy
Major X |
|
|