KZ
III er den KZ type, der er bygget
flest af, nemlig 64. Prototypen
fløj første gang
11. september 1944 'forklædt'
som ambulancefly. Prototypen
var forsynet med D.H. Gipsy
Minor motor på 90 hk.
Kroppen er bygget i svejste
stålrør, vinger
og ror er af træ. Det
meste af vingen og hele kroppen
lærredsbeklædt.
To KZ III
blev i 1945 solgt til det danske
flyvevåben som forbindelsesfly.
Og en del KZ III f ly blev eksporteret
til Sverige, Norge, Island og
Belgien.
Fire KZ
III fly (OY-DHY, -DYZ, -DUZ
og -DZA) blev bygget som ambulancefly
med plads til båre, ført
ind gennem venstre side af kroppen.
Flyene gjorde tjeneste hos Zone-Redningskorpset
indtil i året1963.
KZ
III ambulanceflyene var i stand
til at lande på næsten
samtlige danske småøer
og Zonen anvendte også
flyene til andre formål
end ambulanceflyvning.
|
|
OY-DZA
udførte sin sidste flyvning
som ambulancefly ved Zone-Redningskorpset
ved en patienttransport fra
Hesselø til Holbæk
den 11. december 1962.
Flyet
er en gave fra Chr. Hoelgaard
Lund til Veteranfly Klubben,
der igen har givet flyet til
museet. Restaurering er udført
af Danmarks Flymuseum.
"KZ
III" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
9,60
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
419
kg |
Fuldvægt: |
650
kg |
Rejsefart: |
150
km/h |
Max fart: |
185 km/h |
Landingsfart: |
55 km/h |
Tophøjde: |
4150
m |
Motor: |
100
hp Cirrus Minor II |
|
|