Du er her: GenereltNyhedsarkiv100 årsdagen for J.C.Ellehammers første flyvning

100 årsdagen for J.C.Ellehammers første flyvning

Ellehammer100-0.jpgDen 12. september 2006 var det 100 årsdagen for J.C.Ellehammers første flyvning. I den forbindelse har Danmarks Flymuseum opbygget en helt ny udstilling med en kulisse af hangaren fra øen Lindholm. Endvidere er plancher med tekst og billeder fornyet.

Udstillingen blev afsløret på jubilæumsdagen, hvor Danmarks Flymuseum i forvejen havde prominente gæster på besøg bla. H.K.H. Prins Joachim, Forsvarsminister Søren Gade, 5 borgmestre fra de lokale kommuner, forsvaret ledelse samt 230 inviterede gæster. Den 12. september blev Danmarks Flymuseums nye bygninger og Flyvevåbenmuseet indviet.

Teknisk Museum, Helsingør har fornyet og opdateret deres store Ellehammerudstilling. Danmarks Flymuseum har haft adgang til materialet, hvilket har været en hjælp i forbindelse med udarbejdelse af tekst og plancher til udstillingen i Stauning.
.

Ellehammer100-1
Museets replika af Ellehammer 1906 er bygget hos Stauning Aeroservice i 1986.

Ellehammer100-2
Museet opfører en kopi af Ellehammers hangar fra øen Lindholm.

Ellehammer100-3
 Konstruktionen begynder at tage form. Bygget af Laurids Knudsen og Hardy Vad 2006.

Ellehammer100-4Maskinen har indtaget sin nye plads i hangaren.

Ellehammer100-6Formidlingsdelen med nye plancher og effekter er opbygget af Christian Søe-Jensen & Magnus Pedersen

Ellehammer100-5Maleriet viser Ellehammers bedrift i 1906. Maleren Niels Skousen, Billund overbragte selv billedet til museet ved receptionen på jubilæumsdagen.

FrimaerkeEllehammer
Endnu en markering fandt sted på 100 årsdagen for Ellehammers første flyvning - Danmarks Flymuseum og Post Danmark afholdt en reception i museets bygninger. Receptionen var for at markere J.C.Ellehammers bedrift og udgivelsen af en frimærkeserie med veteranfly.