Du er her: GenereltNyhedsarkivSommerlejr 2015

Sommerlejr 2015

Sommerlejr2015 0Hvert år i juli afholder Danmarks Flymuseum en uges sommerlejr, hvor en del af museets frivillige stab tager del i at løse nogle praktiske opgaver. Det kan være alt fra bygningsvedligeholdelse til etablering af nye udstillinger. I år deltog 19 personer, nogle et par dage, men de fleste hele ugen. Når så mange personer giver den en skalle, giver det et synligt resultat. Der bliver løst mange opgaver, det sparer museet for en del håndværksudgifter og er med til at løfte standarden i og omkring bygningerne. Fotoserien under "Læs mere" giver et lille indblik i nogle af de mange opgaver, der blev taget hånd om i år.

Sommerlejr2015 1
Rundbuehallen/restaureringsværkstedet får her lidt vedligeholdelse med ny maling på sternbrædderne.

Sommerlejr2015 2
Metalporten ind til depotet er fra museets oprindelse for 40 år siden, hvilket den bar tydeligt præg af. Nu har en afslibning og malebehandling sikret en gangtidsforlængelse.

Sommerlejr2015 3
Der var heldigvis deltagere i sommerlejren med flair for havearbejde. Flere tusinde kvadratmeter græsplæne blev serviceret med klipning, trimning og kantafskæring.

Sommerlejr2015 4
Ukrudtsjern og kost var lige hvad terrassen trængte til.

Sommerlejr2015 5
Og lidt indvendig malearbejde blev det også til, der hvor det daglige brug havde sat sine spor.

Sommerlejr2015 6
Spitfiren fik et eftersyn, her er det propellen der er ved at blive shinet op med ny maling.

Sommerlejr2015 7
En lille udvidelse af flisebelægningen uden for depotet, hørte til i den tunge ende af opgaverne, hver flise måler 2x2m og vejer over 1000 kg.
Sommerlejr2015 8
En del af fliserne i flyenes kørevej havde gennem tiden sat sig 5-6 cm. Underlaget blev nivelleret og fliserne lagt om.

Sommerlejr2015 9
Her produceres nye stolper til afgrænsningen mellem publikum og de udstillede fly.

Sommerlejr2015 10
Et nytilkommet svævefly af typen L13 Blanik gøres klar til ophængning i udstillingen. Her arbejdes med montering af vingerne. I Danmark har der i perioden 1967-2010 været 9 eksemplarer af L13 Blanik i drift. OY-XIE er bygget i 1977. Flyet havde tjent Silkeborg Flyveklub vel, indtil det havarerede under en landing den 9. april 1988, med alvorlige beskadigelser på den ene vinge til følge.

Sommerlejr2015 11
Mü-13E Bergfalke, OY-REX nedtages for at gøre plads til den nyankommne Blanik. OY-REX er en af to udstillede Bergfalke, det giver derfor god mening at fjerne den for at give plads til en ny type.

Sommerlejr2015 12
I modsætning til museets øvrige 8 svævefly, der alle er bygget i træ, er Blaniken bygget i aluminium.

Sommerlejr2015 13

Sommerlejr2015 14
I forbindelse med leveringen af Blanik svæveflyet blev sommerlejerdeltagerne inviteret til en rundvisning på Svæveflyvecenter Arnborg.

Sommerlejr2015 15
Her besigtiger gæsterne fra Stauning de man historiske svævefly som Dansk Svæveflyvehistorisk Klub har formået at bevare og restaurere til en meget fin stand. En netop opført hangar danner rammen om de mange fly.