Du er her: GenereltNyhedsarkivFouga Magister, OY-FGA´s sidste tur

Fouga Magister, OY-FGA´s sidste tur

fougamagister 0Den 25. september 2015 ankom OY-FGA til Danmarks Flymuseum på luftfartøjets sidste flyvetur, som gik fra Roskilde til Stauning. Professor og pilot Niels Egelund har efter 15 års ejerskab og operation af OY-FGA valgt at overdrage maskinen til Danmarks Flymuseum, hvor den fremover vil tilbringe sit otium som museumsfly.

OY-FGA er et tosædet turbojetfly med V-hale, der oprindelig blev udviklet og produceret som militært træningsfly ved den franske flyproducent Fouga. Typen fløj første gang i 1952.

OY-FGA er produceret i 1959. Niels Egelund erhvervede flyet i 2000 fra den franske ejer - en jagerpilot - som tidligere havde fløjet med flyet, før det i 1996 blev udfaset fra det franske luftvåben.

I de mange år i Danmark er maskinen flittigt blevet præsenteret for offentligheden, idet den har deltaget i et stort antal flyveopvisninger fordelt over hele landet. I fremtiden vil den kunne beundres i udstillingen ved Danmarks Flymuseum, her vil den formidle historie om en helt speciel gren inden for dansk privatflyvning, nemlig operation af tidligere militære jetfly.

fougamagister 1kk
OY-FGA er netop landet i Stauning Lufthavn.

fougamagister 2kk
På vejen til hangaren gør maskinen holdt på platformen, så de fremødte fotografer får mulighed for nogle gode skud i kassen.

fougamagister 3kk
Ejer og pilot Niels Egelund læser checklisten for sidste gang.

fougamagister 4kk
Der blev taget behørigt i mod maskinen af både presse, venner og bekendte, museets bestyrelse og frivillige hjælpere.

Følgende 4 motiver er fanget af Diana Gonzalez
fougamagister 1dxg