Du er her: GenereltNyhedsarkivSergei Sikorsky på besøg

Sergei Sikorsky på besøg

Sikorskybesog-0

Den 4.december havde Danmarks Flymuseum besøg af Sergei Sikorsky, søn af helikopterens fader Igor Sikorsky.

Sergei Sikorsky gik på pension i 1992 som Vice President, men er stadig tilknyttet firmaet som konsulent. Han besøgte Danmark i forbindelse med købet af nye Sikorsky MH-60R Seahawk helikoptere til afløser for de Lynx helikoptere, der anvendes på Søværnets skibe. I 2016 modtager Danmark den første af i alt 9 nye helikoptere.

På fotoet ses en af Flyvevåbnets S-61 Sikorsky helikopter under en redningsdemonstration ved Dragør Havn maj 2005.

Sikorskybesog-1Under besøget i Danmark blev der
tid til en afstikker til Vestjylland. Sergai, hustruen Elena samt et par salgsfolk fra Sikorsky Aircraft Corporation aflagde Danmarks Flymuseum et visit.

Sergei Sikorsky fortalte, at han kom i lære som flymekaniker som 16 årig hos Sikorsky, og at han stadig er ansat i firmaet i en alder af 89 år.

Sikorsky og hans kone var tydelig imponeret over museet.  Det var gensynets glæde, da de så de to Sikorsky helikoptere S-55 og S-61 i udstillingen.

Her ses de to udstillede eksemplarer af Sikorskys helikoptere S-55 & S-61. De har begge været brugt som redningshelikopter i Danmark.

S-55 prototypen fløj første gang 4. nov. 1949, kun seks måneder efter at konstruktionsarbejdet var sat i gang. Helikopteren blev en succes, 1.758 eksemplarer er produceret i forskellige varianter. I 1956 bestilte Forsvaret syv stk., der fik betegnelsen S-55C. De ankom til Københavns havn omkring årsskiftet 56/57 og blev samlet på Flyvestation Værløse, hvorefter de indgik i beredskabet for søredningstjeneste. S-55 fløj sidste gang ved Flyvevåbnet den 30. august 1966. - Sikorsky S-55: http://flymuseum.dk/fly?id=225:

S-61 prototypen fløj første gang den 11. marts 1959, typen fik tilnavnet Sea King. Flyvevåbnet indkøbte 8 stk. Sikorsky S-61A, den første blev leveret med skib, og ankom den 10. april 1965. Hidtil havde man brugt Sikorsky S-55 til søredningsopgaver, denne havde en meget begrænset rækkevidde, og med indkøbet af S-61 begyndte en helt ny og effektiv epoke. - Sikorsky S-61: http://flymuseum.dk/fly?id=226:

Sikorskybesog-6Under rundvisningen berettede Sergai Sikorsky om et langt liv med helikoptere og fly. Han har været meget aktiv i udviklingen af en redningskran til helikoptere, og med 20 års udstationeringer i Europa og Asien har han været involveret i mange forskellige helikoptertype og opgaver.

Han har selv haft en deHavilland Moth, og har fløjet mange andre små fly gennem årene.

Ved S-61eren fik den levende legende en snak med Svend Engrob Nielsen, som har fløjet mange tusinde timer S 61.

Sikorskybesog

Sikorsky var inde at sidde i cockpittet, han udviste et indgående kendskab til den danske S-61 operation. Han berettede om Eskadrille 722´s indsatsen ved færgen M/F Skageraks forlis, en af de største redningsaktioner de danske S-61ere har deltaget i.

Færgen var den 7. september 1966 på vej fra Norge mod Hirtshals under et kraftigt stormvejr og 10 meter høje bølger, da den forliste.

Samtlige 144 personer om bord blev reddet, de 69 blev opsamlet af fem S-61`ere, de resterende af tililende skibe. Aktionen blev ilddåben for de netop nyindkøbte helikoptere og deres besætninger.

Catalina

Da gæsterne kom forbi Catalinaen, var Sergei Sikorsky meget ivrig efter at fortælle sin kone om tiden under Anden Verdenskrig, hvor han tilbragte mange timer bag det lille vindue, som maskinist på missioner over Atlanten.

Sikorskybesog-9Sikorskybesog 8

Den første version af Catalinaen går helt tilbage til 1936, bygget ved Consolidated Aircraft Corporation i San Diego, USA. Det var en ren flyvebåd, senere kom amfibieudgaven med hjulunderstel, der kan udfældes, så den både kan operere på vand og land.

Typen fik sit store gennembrud under den anden verdenskrig. Den blev brugt i et stort antal af både USA, Canada, England, Sovjetunionen og Australien til forskellige opgaver som patruljering, ubådsjagt, redningsmissioner samt landsætning af hemmelige agenter på fjendens kyster.

Danmarks første Catalina ankom i 1947. De danske Catalina’er blev hovedsageligt anvendt til opgaver i Grønland. Eftersøgning og redning, isrekognoscering, luftfotografering, patienttransport m.m., og missioner kunne have helt op til 17 timers varighed. – En Catalina fløj ifm. Galethea-ekspeditionen i 1950 til Mombasa i Kenya. Catalina’en blev udfaset af Flyvevåbnet den 13. november 1970. - Catalina: http://flymuseum.dk/fly?id=224:

Dagen efter besøget hos Danmarks Flymuseum holdt Sergei Sikorsky et blændende foredrag i Ingeniørforeningen, med hovedvægten på faderens Igor Sikorsky bedrifter. Det er en fantastisk historie om en mand, der byggede mange fly for den russiske zar - flygtede til USA på grund af den russiske revolution, byggede mange fly i USA bl.a. flyvebåde, som blev rygraden i det tidligere Amerikanske luftfartsselskab Pan Am´s t
ransatlantiske ruter. Derefter en 3. epoke i sit liv helliget udviklingen af en brugbar helikopter. Mere information om Igor Sikorsky: http://www.sikorskyarchives.com/

Sikorskybesog 12
Den 16. juni 2010 blev der på Flyvestation Karup afholdt en reception i anledningen af udfasningen af Sikorsky S-61. Tre stk. S-61 fløj en afskedstur rundt i landet, en æra var slut.

45 år i tjeneste og 16.600 redningsmissioner - det er nok både den første og sidste helikopter type, der oplever så mange års aktiv tjeneste - godt gået. Afløseren for S-61 er Agusta Westland EH-101 Merlin.