Du er her: GenereltNyhedsarkivFilm om de danske KZ-fly

Film om de danske KZ-fly

KZfilm-04 af Danmarks Flymuseums fly har netop deltaget i optagelserne til en dokumentarfilm om den danske flyproduktion ved Skandinavisk Aero Industri, personerne der stod bag Viggo Kramme og Carl Gustav Zeuthen og de fly de konstruerede og byggede. Det blev i alt til 11 forskellige typer og en produktion der sammenlagt andrager mere end 200 fly.

Samtlige 11 modeller findes i udstillingen ved Danmarks Flymuseum, flere af dem i flyvedygtig stand.

Optagelserne fandt sted den 9. & 10. september, filmen forventes færdig i 2015. Instruktøren er Peter Zeuthen, som er i familie med en af de to grundlæggere af Skandinavisk Aero Industri.

Uddrag af pressemeddelelse:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Museets fly blev anvendt i forbindelse med luft til luft optagelser og med et let kamera monteret udvendigt på luftfartøjet.

Kamera placeret under bugen på KZ-IV.

KZ-X efter start. Kamera placeret under højre vinge.

KZ-VIII der vender på hovedet i færd med at udføre et loop.

KZ-I i luften med kamera placeret i det åbne cockpit

Her ses holdet fra dagens optagelser. Fra venstre: Hardy Vad pilot KZ-I & KZ-VIII, Jørgen Skov Nielsen pilot KZ-IV, Peter Zeuthen producer, Orla Gravesen pilot KZ-X, Anders Dencker Christensen fra Dansk AV Produktion, Ole Olesen pilot på fotoflyet C-172.