Du er her: GenereltNyhedsarkivPolsk MIG-15 jagerfly i udstillingen

Polsk MIG-15 jagerfly i udstillingen

MIG15-0

Den 5. marts 1953 landede en polsk flugtpilot på Bornholm med sit russisk byggede MiG-15 jagerfly. Denne landing var den første af tre, hvor polske piloter flygtede til Bornholm med deres fly under koldkrigstiden.
Flyvevåbnets Historiske Samling, Karup har - i en byttehandel med en dansk Starfighter - skaffet en Polsk MIG-15 til landet. Den blev hentet i maj 2011 og har efterfølgende gennemgået en større restaurering.
Maskinen udstilles ved Danmarks Flymuseum til udgangen af 2015, herefter "flyver" den videre til Koldkrigsmuseet på Langeland.

MIG-15-BornholmFlyvevåbnets pensionistgruppe på Flyvestation Aalborg har stået for en ombygning af cockpittet. Den efterfølgende og meget omfattende istandsættelse er udført af et hold elever på Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole i Opsund. Elever og lærer herfra har tidligere restaureret to fly til museet. Maskinen fremstår nu som den første af de tre MIG fly, der flygtede til Danmark.

Flyvevåbnets Historiske Samling har udarbejdet en lille 20 siders folder "MIG-15 på Bornholm". Den fortæller om den dramatiske flugt og landing og om presset på den danske regering, der på den ene side havde polakkernes krav om straks at få flyet retur og på den anden side de engelske og amerikanske efterretningstjenesters krav om at få adgang til en grundig undersøgelse af luftfartøjet. På det tidspunkt havde de allierede ikke nogen særlig indgående kendskab til fjendens luftfartøjer af denne type.

Hent folderen her via dette link: "MIG-15 på Bornholm". Åbnes i nyt vindue, pdf format 3.4Mb.

Den nyrestaurerede MIG-15 ankommer til Danmarks Flymuseum.