Du er her: GenereltNyhedsarkivKonkurrence i modelbygning

Konkurrence i modelbygning

Modelkonkurrence-0 bl

I weekenden den 27. og 28. september blev der for første gang afholdt en modelkonkurrence ved Danmarks Flymuseum.

Kræfter inden for museets frivillige stab, med interesse for modelbygning i plast, havde taget initiativet til en hyggelig weekend, hvor 24 model-byggere fra hele landet gjorde sig store anstrengelser for at opnå de bedste resultater. Der blev snakket, handlet, bygget, bedømt og konkurreret, alt sammen til stor glæde for museets sædvanlige gæster, der fik en ekstra oplevelse denne weekend.

Arrangementet blev afviklet i den største af de 3 udstillingshaller ved Danmarks Flymuseum. Her sad deltagerne og arbejdede med de små modeller med de rigtige museumsfly som kulisse. De 24 byggere havde tilmeldt 217 modeller til konkurrencen. Modellerne var opdelt i 5 klasser, der hver blev bedømt på flotteste udførte håndværk, samleteknikker og bemalingsteknikker.

Forplejning og overnatning foregik ved museets, så der blev også tid til det sociale, mange fik en god modelsnak og udvekslet erfaringer. Der var også afsat tid til en guidet tur blandt de rigtige fly og et foredrag om flyvevåbnets helikopter EH101. Alt i alt et fint arrangement som arrangørerne har planlagt at gentage sidste weekend i september 2016.

Museet var godt besøgt i weekenden, mange betalende gæster havde lagt vejen forbi. Mon ikke et barn eller to har fundet inspiration til en ny hobby.

Tre butikker deltog med en stand med et udsnit af deres sortiment.

Her bygges -

og udstilles

Bell 47 Ranger

Kranvogn fra Zone Redningskorpsets.

Meteor T.T. Mk.20. Seks stk. brugt til slæbemål af det danske Flyvevåben 1959-62.

Leopard kampvogn.

De Havilland DH.98 Mosquito et britisk jagerfly.

Ølbil fra Albani Bryggerierne.

Fairey Swordfish torpedo bomber.

Bristol Beaufighter bla. brugt af RAF under 2. verdenskrig som jagerbomber.

Én af butikkerne opstillet under vingen på en Catalina fra det danske Flyvevåben.