Du er her: GenereltNyhedsarkivAirshow druknede i vand

Airshow druknede i vand

rally14-0Et omfattende, spændende og veltilrettelagt opvisningsprogram blev på grund af vejret kraftigt beskåret ved lørdagens flyveopvisning.

Regn, dårlig sigtbarhed og lavt skydække kombineret med vindstød, der til tider nåede tæt på stormstyrke, gjorde det umuligt at gennemføre en stor del af programmet.

rally14-00

Det lykkedes dog at få programmets højdepunkt i luften. En Spitfire ejet af Biltema Sweden gennemførte et fint opvisningsprogram. Typen er kendt for sin effektive rolle som allieret jagerfly under 2. verdenskrig. Efter endt opvisning fløj maskinen direkte mod Sverige, da vinden i Stauning var for kraftig til at lande igen.

Museets fly kom ikke luften, og midt på eftermiddagen måtte de returnere til udstillingshallerne, da vinden blev så kraftig, at der var fare for, at de ville rive sig løs af fortøjningen.

Godt 1000 gæster trodsede det barske vejr for at se de mange flyvemaskiner og udstillinger. Danmarks Flymuseum havde en travl dag, da mange søgte ly her for det omskiftelige vejr.