Du er her: GenereltNyhedsarkivVinterkonservering af flyene og museet

Vinterkonservering af flyene og museet

Afslutning2013-1Lørdag den 27. oktober blev Danmarks Flymuseums flyvedygtige fly klargjort til vinteropbevaring. De frivillige mekanikere, piloter og hjælpere kontrollerede flyenes tekniske standard og konserverede motorerne for at forebygge rustangreb eller andre skader under de næste 6 måneders stilstand. Vejret var koldt og klart, rigtigt godt flyvevejr, hvilket gav mulighed for at lufte maskinerne en sidste gang i år.
Om få dage lukker museet for denne sæson, dagen blev derfor også brugt til praktiske gøremål som f.eks. at sætte havemøblerne på depot. Under læs mere ses nogle motiver fra dagens mange aktiviteter.

Afslutning2012-2
Morgenbriefing inden arbejdet påbegyndes.

Afslutning2012-3
Dagens første bevis på at hænderne har været oppe af lommen. Lennart Wahl har skiftet olie på kunstflyvningsflyet KZ-VIII.

Afslutning2012-4
Christian Gravesen studerer arbejdsbeskrivelsen, inden værktøjet tages i brug på Piper PA-16 'Clipper'.

Afslutning2012-5
En af dagens større opgaver var at rydde udstillingshal 1 for genstande. For anden gang i år skal gulvet males om på grund af dårligt håndværk fra det firma, der har udført opgaven. Fra venstre næstformand Bent Lauersen, John Gärtner, Peder Morre og kasserer Preben Schwartz.

Afslutning2012-6
Orla Gravesen ses her fordybet i teknikken på OY-AOL, museets KZ-10.

Afslutning2012-8
Lufthavnschef Allan Jensen er pilot på ambulanceflyet KZ-III, her er han i gang med eftersyn.

Afslutning2012-9
Jakob Møller er flymekanikerlærling, her får han lov til at praktisere på museets Piper Cub, en type han allerede har god erfaring med, da han er medejer af en tilsvarende model.

Afslutning2012-10
Et af de sidste montre køres i depot. Peder Morre og Bent Lauersen.

Afslutning2012-12
OY-DRR, det danskbyggede kunstflyvningsfly af typen KZ-VIII efter testflyvning.

Afslutning2012-13

Afslutning2012-14
Bestyrelsesmedlem og flymekaniker Povl Toft skifter olie på KZ-II Trainer.

Afslutning2012-15
Kaj Gylling er endnu en ung håbefuld flymekanikerlærling. Som frivillig hjælper ved Danmarks Flymuseum får han mulighed for at høste noget erfaring på fly og motorer af en noget ældre dato, end det han normalt arbejder med i sit daglige virke hos BenAir Stauning Lufthavn.

Afslutning2012-16
Museets tekniske chef Jørgen Skov Nielsen har fingeren på impulsen (en del af maskinens tændingssystem). Her ses han ved Danmarks Flymuseums flagskib ambulanceflyet KZ-IV, som han både flyver og vedligeholder.

Afslutning2012-7