Du er her: GenereltNyhedsarkivVandreudstilling "Flagermus i Jylland"

Vandreudstilling "Flagermus i Jylland"

Flagermus-0

Danmarks Flymuseum har gennem Westjyske attraktioner et markedsføringssamarbejde med Mønsted Kalkgruber.

I den forbindelse er der i museets hall opstillet en vandreudstilling om jyske og nordtyske flagermus, udarbejdet af Mønsted Kalkgruber i samarbejde med Noctalis i Bad Segenberg Tyskland.

Mønsted Kalkgruber er Nordeuropas største overvintringssted for flagermus.

I kalkgruberne overvintrer mere end 10.000 flagermus. De fleste er vandflagermus, men der er også mange af de ellers så sjældne damflagermus. Om foråret og i sommermånederne spiser flagermusene sig fede i insekter over Jylland. Hunnerne lever sammen i "sommerkolonier", hvor de føder deres unger, men allerede i løbet af august mødes flagermusene igen i Mønsted, hvor de parrer sig, før de går i dvale.

Flagermus-1Her ses Mønsted Kalkgrubes udstilling opstillet ved Danmarks Flymuseum, den vil være at se frem til 31. oktober 2010.

Flagermus-3Mønsted Kalkgruber er verdens største kalkgrube og er bestemt et besæg værd. 60 km minegange, hvoraf de 2 km er oplyst, der er ridslene bække og underjordiske søer. Afsæt mindst 2 timer til besøget. I gruberne er der året rundt 8° C - så husk varmt tøj. Gruberne er det perfekte sted at besøge en regnvejrsdag eller under en hedebølge.

Flagermus-4Her ses kalkværket som er restaureret og indrettet med udstillinger om bl.a. geologi, drift og flagermus.

Flagermus-5Flagermusene har det ikke nemt i vor velfriserede natur, og er desværre en truet dyreart. Dyrene skal have ro i parrings- og flyvetiden.