Du er her: GenereltNyhedsarkivFlyveopvisning lørdag den 12/6 kl. 13:30

Flyveopvisning lørdag den 12/6 kl. 13:30

Rally2010-presmed0Lørdag den 12. juni afholder KZ & Veteranfly Klubben det årlige KZ-Rally.

Det er 43. gang at klubbens flyvende medlemmer og en lang række gæster fra ind- og udland samles til træf i Vestjylland. Der forventes i år op imod 200 deltagende fly.

Arrangementet strækker sig over flere dage, men lørdag 12. juni kulminerer det med en 3 timers opvisning i tidsrummet 13.30 - 16.30. Billetten til flyveopvisningen giver fri adgang til Danmarks Flymuseum.

Læs KZ & Veteranfly Klubbens pressemeddelse under "Læs mere".

Rally2010-presmedlogo

PRESSEMEDDELELSE

Vedr. KZ & Veteranfly Klubbens årlige fly-in og airshow i Stauning 10.-13. juni 2010

Der bliver nostalgisk stjernemotorbrummen, larmende jetbrøl og masser af anden god flylyd over Stauning, når KZ & Veteranfly Klubben anden lørdag i juni inviterer til airshow – den eneste civile flyopvisning i Danmark i 2010.

Det er 43. gang at klubbens flyvende medlemmer og en lang række gæster fra ind- og udland samles til træf i Vestjylland. Arrangementet strækker sig over flere dage, men lørdag 12. juni kulminerer det med en 3 timers opvisning, der sidste år tiltrak flere end 4000 betalende gæster. Der forventes i år op imod 200 deltagende fly.

Rally2010-presmed1

Omkring en tredjedel af klubbens 625 medlemmer ejer et veteranfly eller er ved at bygge et moderne privatfly selv. Det er den sidstnævnte gruppe, der i år har fået en speciel invitation til at vise deres fly eller helikoptere i luften. At bygge et fly selv kræver speciel tilladelse, og klubben afholder kurser for dem, der har mod på at kaste sig ud i et projekt, der som regel kræver 1500-2500 arbejdstimer. Flyene bygges på basis af indkøbte arbejdstegninger eller byggesæt, og det færdige resultat vil ofte kun koste det halve af et fabriksfremstillet fly i samme klasse. Der flyver allerede ca. 50 hjemmebyggede fly i Danmark, og et lignende antal er under opbygning. Det kræver selvfølgelig godt håndelag, god motivation og familiær tålmodighed at bygge et fly selv, men flyenes kvalitet er på højde med eller bedre end tilsvarende fra en fabrik. For nogen er det mere lysten til at bygge end at flyve, der driver værket, så nogle sælger deres færdige projekt videre og starter forfra med en ny model.

Veteranfly Klubben har en del medlemmer i udlandet. På årlige sommerture besøger danske og udenlandske klubber hinanden, og en speciel kontakt er etableret til en klub i Weser-Wümme ved Bremen. Denne forbindelse har banet vejen for, at årets hovedattraktion kommer til Stauning. Det bliver et russisk jager-træningsfly af typen YAK-11 fra slutningen af 2. verdenskrig. Forsynet med en 7-cylindret 700 HKs stjernemotor kan det elegante fly opnå en topfart på 600 km/t og lader således ikke den klassiske Spitfire meget efter. YAK-11eren ejes af en ung tysk pilot, Niels Holterman, der i Stauning-weekenden har fravalgt et velbetalt engelsk arrangement for at besøge sine vestjyske flyvenner og gratis fremvise sit spændende fly.

Et andet spændende fly, der gæster Stauning, er det ældste flyvende Messerschmitt 108 fly i verden. Det var dansk ejet fra 1960 til 2003, hvor det blev solgt til tyske ejere, der har renoveret det til stand og udseende som da det kom fra fabrikken i 1937.

Det danske flyvevåben, der i år fejrer 60 års jubilæum på Flyvemuseet i Stauning har lovet at stille op med sit klassiske træningshold ”Baby Blue”, og publikum får brug for ørepropperne, når 2 F16 fra afvisningsberedskabet Moonbeam Purple kommer forbi i eftermiddagens løb. Den fantastiske historiske udvikling bliver flot illustreret, når 3 generationer af Flyvevåbnets træningsfly går på vingerne i samlet formation – KZ II Træner fra 1946, Chipmunk fra 1953 og T-17 fra 1976.

Rally2010-presmed2

Chipmunkene, der vækker nostalgiske følelser hos alle gamle ansatte i Flyvevåbnet, blev udfaset i 1976 efter næsten 85.000 flyvetimer (T17 afløseren har netop præsteret 200.000 timer i dansk tjeneste). De blev solgt på auktion, og mange af dem opkøbtes af private danskere. Gennem de sidste 5 år har tidligere flyvevåbenspiloter og nogle civilister opbygget et opvisningsteam Chip-Chaps, der vil underholde publikum med særdeles avanceret formationsflyvning.

Trænger man til en pause fra flyopvisningen, er det en rigtig god ide at besøge Danmarks Flymuseum umiddelbart ved parkeringsarealerne (der er gratis adgang på airshow billetten). På museets 7500 m2 store udstillingsareal kan man se flere end 50 spændende fly af civilt og militært tilsnit. Bl.a. er der mulighed for at gå under vingen på en rigtig F-16.

Derudover er der rig lejlighed til at få en snak med hjemmebyggere og andre flyinteresserede på området, hvor der vil være forskellige udstillinger samt mulighed for at købe diverse ting fra vores klubshop bl.a. den aktuelle årskalender med billeder af mange spændende fly.

Skjern Garden spiller og marcherer fra Danmarks Flymuseum til lufthavnsbygningen kl. 13:10 som indledning til selve flyopvisningen.

For yderligere information – kontakt:

Lufthavnschef Allan Jensen, Stauning Lufthavn på 9736 9044

KZ & Veteranfly Klubbens formand Jane Hermansen på 5417 4001