Du er her: GenereltNyhedsarkivU-240 snart komplet

U-240 snart komplet

S61-ARedningshelikopteren Sikorsky S-61 med registreringen U-240 begynder nu at ligne en hel maskine. De to erfarne pensionerede S-61 teknikere fra Flyvevåbnet har endnu engang været forbi Danmarks Flymuseum.

Som sædvanligt var bagagerummet fyldt med værktøj og reservedele. Denne gang var montering af gearkasse til halerotoren det store projekt .

Næste store projekt løber af stablen i december, her monteres hovedgearkasse og rotorhoved. Herefter er helikopeteren så komplet, at de sidste detaljer kan udføres uden tungt løftegrej. U-240 behøver ikke længere at være placeret ved porten. Det betyder, at Danmarks Flymuseum kan gå i gang med en planlagt omplacering af alle fly i Flyvevåbenmuseet.

S-61
Den 14. marts 2007 ankom U-240 til Stauning. Transporten fra Værløse foregik på blokvogn.

S-61
Der var tale om et spetakulært syn, der ikke er dagligdag på de danske landeveje.

S-61
For at gøre transporten mulig, var understellet demonteret. Her lander en fin nymalet, men noget afpillet U-240 på et midlertidigt sæt transporthjul.

S-61
Redningshelikopteren på vej ind i sin nye garage. Efter mere end 40 års tjeneste har den fundet præsentable og værdige rammer til at fortælle sin historie om dansk søredningstjeneste m.v.

S-61
I den første tid var der mange komponenter, som manglede på helikopteren. Reservedele med gangtid var naturligvis forbeholdt de operationelle maskiner.

S-61
I takt med frigivelsen af resevedele har de to teknikere med jævne mellemrum været i Stauning nogle dage af gangen for at gøre U-240 komplet.

S-61
Her den 12. november 2008 begynder det at ligne en komplet redningshelikopter. Af større dele mangler nu kun gearkasse og rotorhoved, det forventes monteret medio december.

S-61
Erling og Erik lukker og slukker for denne gang. Efter endnu et par dages ophold i det vestjyske drager de tilbage Sjælland. Danmarks Flymuseum siger på gensyn i december.