Gloster Meteor var den første jetjager i RAF, der kom i tjeneste under 2. verdenskrig. Prototypen til Meteor Mk. I fløj første gang i 1943 og denne type udmærkede sig ved bl.a. at tilintetgøre en tysk V-1 flyvende bombe.
Der blev ret hurtigt udviklet nye typer med større motor. Mark II versionen blev bygget i et antal af i alt 280. Meteor Mk. IV med en Rolls Royce Dervent 5 motor satte allerede i 1945 verdensrekord med en hastighed på 975 km/h.
Danmark købet i 1945 tyve Gloster Meteor Mk. IV, der kom til at gøre tjeneste under Marinens 3. Luftflotille, og efter Flyvevåbnets oprettelse i 1950 overførtes til ESK 723. Meteor Mk. fløj i flyvevåbnet indtil 1956.
Ved siden af Mark IV'erne købte flyvevåbnet yderligere ni stk Meteor Mk. VII (2-sædet), der bl.a. anvendtes til omskolingsformål og gjorde tjeneste fra 1950 - 1962, under hvilken periode 7 af dem totalhavarede. Meteor Mk. 8 havde en 70 cm længere krop, trykkabine samt katapultsæde. I 1950 købte det danske flyvevåben i alt tyve Meteor Mk. 8, der blev leveret året efter og primært indgik i ESK 724 på FSN Karup, men senere flyttedes til Aalborg, hvor de operede i seks år.
Da ESK 724 i 1956 overgik til at anvende Hawker Hunter fik Meteor Mk. 8 bl.a. til opgave at flyve som målslæbningsfly m.m. Men de fleste blev ophugget i 1957 - 1958. Fra 1951 - 52 fik flyvevåbnet leveret tyve Meteor N.F. Mk. 11, der var en natjagerversion forsynet med en længere næse til radarinstallation. Nogle af disse ombyggedes senere til målslæbningsfly under betegnelsen T.T.Mk.20, der var i tjeneste til medio august 1962.
Gloster Meteor F. Mk. 8 499 er blevet restaureret til statisk udstilling i Danmarks Flymuseum af en gruppe unge mennesker fra Videbæk Ungdomsskole under ledelse af ungdomsskoleinspektør J. P. Andersen, og senere ungdomsskoleinspektør John Jensen