Høgslund / Traugott-Olsen 2G
 

 

2G er en to-sædet åben skoleglider, konstrueret i 1946 af de danske ingeniører Knud Høgslund og F. Traugott Olsen.

Flyet er bygget helt i træ med lærredsbeklædte vinge- og haleflader. Kroppen er opbygget med lukket kassedrager til halebom og vingerne holdt på plads af to V-formede stræbere.

I alt 9 2G er bygget. Enkelte blev forsynet med en aerodynamisk kasse til de to ombordværende.

Baggrunden for den simple konstruktion af 2G var efterkrigstidens almindelige knaphed på midler, og flyet skulle kunne hjemmebygges i klubberne for at holdeprisen nede. Og behovet var stort for et 2-sædet svævefly. I 1946 sagde Statens Luftfartsvæsen god for projektet og prototypen (OY-100) havde sin første flyvning den 19. oktober 1946 med Knud Høgslund ved pinden. Den endelige godkendelse til amatørbygning forelå i foråret 1947, hvorefter yderligere 8 eksemplarer blev påbegyndt. De blev færdige i årene 1948 - 1958.


 

Dansk Aero ved Bent Halling, Aarhus byggede (el. lavede byggesæt) til i alt fem fly, hvoraf tre blev leveret til det danske flyvevåben. Disse fly fik registreringerne Z-921, Z-922 og Z-923.

OY-BLX blev på grundlag af et byggesæt fra Halling færdigbygget af Vestjydsk Svæveflyveklub og prøvefløjet den 1.11.58. Har senere tilhørt Aarhus og Viborg svæveflyveklubber og blev sidst overtaget af en privat gruppe med tilknytning til Arnborg. I 1977 kom flyet til Danmarks Flymuseum, Stauning Lufthavn.

"Høgslund/Traugott-Olsen 2G" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 12,50 m
Længde: 6,72 m
Tomvægt: 189 kg
Fuldvægt: 350 kg
Glidetal: 13 ved 64 km/t
Max fart: 100 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: - m
Mindste synk: 1,15 m/s