KZ
II Sport er en udvikling af
KZ II Kupé, med åben
cockpit og de to sæder
i tandem. Prototypen havde sin
første flyvning den 10.
oktober 1938.
Der blev
i alt bygget 16 KZ II Sport,
heraf 4 til Marinens Flyvevæsen.
Disse fly blev dog aldrig leveret,
idet de blev konfiskeret i 1943
af den tyske besættelsesmagt.
OY-DOU er
det eneste eksisterende eksemplar
af typen. Flyet var i 1939 -
1944 registreret i Danmark.
Fra 1947
- 1965 registreret i Sverige
som SE-ANM. I februar 1968 kom
flyet tilbage til Danmark igen.
|
|
OY-DOU
tilhører Teknisk Museum
i Helsingør, men er udlånt
til Danmarks Flymuseum. Flyet
vil ikke komme i luften igen.
Af KZ II
Sport flyene blev 3 - 4 fly
eksporteret til Sverige og seks
blev konfiskeret af den tyske
værnemagt i 1943.
"KZ
II Sport" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,2
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
475
kg |
Fuldvægt: |
725
kg |
Rejsefart: |
200
km/t |
Max fart: |
220 km/t |
Landingsfart: |
72 km/t |
Tophøjde: |
5500
m |
Motor: |
105
h.p. Hirth 504A |
|
|