I
slutningen af 1950'erne er der
i Danmark konstrueret 2 lette
2-motores fly. HT-1 er konstrueret
af civilingeniør Harald
Thyregod, Ølgod og flyet
blev bygget af Arne Hollænder,
Aarre og Aksel Smidt, Varde.
Flyet bærer derfor også
betegnelsen "Hollsmidt
222". (Nogle vil huske
at Arne Hollænder pludseligt
i midten af 50'erne dukkede
op med et lavvinget fly med
VW motor, et fly som han selv
havde designet og bygget uden
i øvrigt at være
pilotuddannet).
Konstruktørens
idé med dette fly var
at skabe en type egnet for amatørbygning,
som var billig i anskaffelse,
let at bygge (helt i træ)
og med den indbyggede sikkerhed
som to motorer giver. Under
bygningen ændrede man
beklædningsformen fra
at være lærred til
at blive pålimede ALU-plader
for at give en glattere overflade.
Pladerne er limet sammen og
limet til strukturen. - På
daværende tidspunkt en
avanceret metode.
Konstruktionstegninger
til HT-1 blev fremsendt til
Statens Luftfartsvæsen
i 1958. Flyet er bygget på
Arne Hollændes gård
i Aarre ved Varde og flyet kom
første gang i luften
den 24. april 1964 med Harald
Thyregod som testpilot.
|
|
Konstruktionen
er helt i træ, beklædt
med lærred og finer. Det
egner sig således i høj
grad til hjemmebygning og kræver
kun lidt plads til bygning på
grund af flyets ringe størrelse.
De første 10 år fløj HT-1
på dispensation, men flyet fik derefter normalt LDB. Bortset
fra prøveflyvningen er HT- l kun fløjet af Arne Hollænder,
og mest i nærheden af hans gård i Aarre.
I 1978 blev flyet overdraget til Danmarks Flymuseum og har enkelte
gange været vist i luften. Maskinens totaltid er ca. 300 timer,
den flyver nu ikke mere, da det grundet konstruktionen ikke er muligt
at inspicere træværkets tilstand.
"HT-1
(Hollschmidt 222)"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
8,87
m |
Længde: |
5,83
m |
Tomvægt: |
332
kg |
Fuldvægt: |
500
kg |
Rejsefart: |
157
km/t |
Max fart: |
210 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
2 stk.
VW 1200 konverteret
bilmotorer |
|
|