DHC1
hentyder til, at Chipmunk var
den første egenkonstruktion
fra De Havilland of Canada.
Chipmunk er i øvrigt
navnet på det i Nordamerika
almindelige dyr, jordegernet.
Første
flyvning med Chipmunk fandt
sted 22. maj 1946. Frem til
1956 blev der i Canada bygget
godt 200 af typen, men den blev
iøvrigt også bygget
af moderfirmaet i England og
desuden er der bygget 66 Chipmunk
i Portugal.
I Royal
Air Force blev Tiger Moth'en
erstattet med Chipmunk som træningsfly.
Men Chipmunk er dog i England
især anvendt af de såkaldte
'Reserve Flying Schools', hvor
visse civile borgere kunne få
pilotuddannelse og derved være
en reserve for RAF. Endvidere
er Chipmunk'en blevt brugt ved
et antal University Air Squadroons
beregnet til pilotuddannelse
for studerende. 'I'ypen har
desuden været anvendt
til elementærtræning
for helikopterpiloter.
Fra april
1950 og frem til 1953 fik det
danske flyvevåben leveret
27 stk. Chipmunk fly. I det
danske flyvevåben har
Chipmunk alt overvejende forretter
tjeneste ved elementærflyveskolen
på Avnø. Henved
2.400 danske militærpiloter
har fået deres grunduddannelse
på Chipmunk'en.
|
|
Den
30. september 1976 blev 16 af
de tilbageværende militære
Chipmunk solgt ved en auktion
på Værløse
til civilt brug. De 13 forblev
i Danmark. Konstruktionen er
i helmetal med rorflader beklædt
af lærred.
OY-FLV, som ejes af Danmarks Flymuseum, er restaureret
til flyvedygtig stand af en gruppe med base i hovedstadsregionen.
Efter 15 år hos denne gruppe returnerede maskinen til museet
i 2007.
"De
Havilland D.H.C. I Chipmunk"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,47
m |
Længde: |
7,75
m |
Tomvægt: |
646
kg |
Fuldvægt: |
953
kg |
Rejsefart: |
191
km/t |
Max fart: |
222 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
5.200
m |
Motor: |
145
hk Gipsy Major X |
|
|