Transavia
PL- I 2 Airtruk er bygget af
TRANSAVIA Division, Transfield,
NSW, Australien i 1973 og OY-DVZ
er i samme år registreret
i Danmark.
Flyet er
bygget helt i metal og er specielt
designet som et landbrugsfly,
beregnet til sprøjtning
af afgrøder fra luften.
Det har specielt gode egenskaber
til at starte på uforberedte
pladser med fuld last af gødning
eller sprøjtevæske
Under rejse
kan med føres to passagerer
i kabinen bagtil i kroppen.
OY-DVZ har
indtil 1988 været anvendt
af KFK (Korn- & Foderstof
Kompagniet).
|
|
De
senere år anvendes afgrødesprøjtning
fra luften ikke længere,
KFK har opgivet anvendelsen
af flyet, og det er overdraget
til Danmarks Flymuseum, som
holder det flyvende. I øjeblikket
er maskinen dog ude af drift
for en omlakering.
"Transavia
PL-12 Airtruk" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 +(2) |
Spændvidde: |
12,0
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
946
kg |
Fuldvægt: |
1855
kg |
Rejsefart: |
- km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
Continental
IO-520-D 300hk |
|
Startløb(fuldv.)
334 m. Startløb(tomv.)
82 m
Stigeevne 3 m/sek. Tankkapacitet
1000 l
|