Du er her: GenereltOur planesFly og effekterFlyEmbraer EMB 110 Bandeirante

pil frem
status restaurering
bandeirante

Embraer EMB 110 Bandeirante er et mindre turboprop-trafikfly tilhørende kategorien ”Regional Airliner”

Den brasilianske regering havde i flere år haft et ønske om, at etablere en lokal flyproduktion. I 1965 besluttede ministeriet for luftfart at igangsætte et projekt, med det formål at skabe et luftfartøj velegnet til generelle formål såvel militære som civile.

Den første prototype – en lidt mindre variant med 8 sæder og betegnelsen EMB 100 - blev konstrueret og bygget på 3 år og 4 måneder, den fløj første gang den 26. oktober 1968. Året efter blev der bestilt 80 stk. til Brazilian Air Force, den netop etablerede Brasilianske flyproducent Embraer fik dermed en flyvende start.

Efter de første erfaringer blev designet ændret til en større model EMB 110 med 12 sæder, senere 21sæder. I februar 1973 blev den første serieproducerede Bandeirante leveret til Brazilian Air Force. April samme år modtog Transbrasil Airlines den første civile version, som samme måned blev indsat på indenrigsruter i den sydlige del af landet.

Bandeiranten må betegnes som en rigtig arbejdshest der med sine to Pratt & Whitney Canada PT6A-34 turboprop motorer er både pålidelig og økonomisk i drift. Den er da også produceret i mange varianter beregnet til forskellige formål eksempelvis: radio kalibrering, landopmåling, maritim patruljering, eftersøgning og redning, geofysiske undersøgelser og ikke mindst gods og persontransport både civilt og militært.

I 1977 blev det første civile eksemplar eksporteret til det franske luftfartsselskab Air Littoral. Typen blev populær til de tyndt belagte ruter ved mange luftfartsselskaber verden over, godt hjulpet på vej af de høje brændstofpriser der efterfulgte energikrisen i 1973.

Den sidste Bandeirante - nr. 498 i rækken - blev leveret i 1995.

OY-ASY er en variant med både passager- og lastdør. Det er muligt at skifte konfiguration fra passager- til fragtfly på kort tid. Maskinen er fra 1980, hvor den kom til Per Alkjærsig, Skodsborg. To år sener fik den base i Esbjerg, hvor den betjente ruten til Stavanger. I 1983 købte Maersk Air firmaet inklusiv OY-ASY. Da maskinen blev for lille, blev den afhændet til et Irsk firma, her fik den æren af at være det første luftfartøj i Ryanairs flåde.

I 1993 kom flyet tilbage til Danmark, hvor det har været ejet af flere forskellige selskaber, inden det i 2010 kom til Danmarks Flymuseum. OY-ASY har i flere år stået under åben himmel på Thisted Lufthavn, delvist adskilt. Nu er den i depot, men kræver en omfattende istandsættelse ind den kan udstilles.

Link: til arkiveret nyhed med fotos fra transport og ankomst til Stauning den 15. oktober 2010. Åbner i nyt vindue.

"Embraer EMB 110 Bandeirante" Specifikation

Sæder: 21