KZ VII
 

 

KZ VII er en 4-sædet udvikling af KZ III. Prototypen havde sin første flyvning 11. november 1946. Der er bygget i alt 56 eksemplarer af typen.

I 1947 var KZ VII i fuld serieproduktion og ved branden hos SAI i februar samme år brændte således 22 fly af produktionslinjen.

Civilt er flyet anvendt som skole- og rejsefly. En del blev eksporteret, bl.a. til Finland og Schweiz, hvor de stadig flyver. - Der er stadig en snes KZ VII på dansk register.

I 1948 blev der leveret 10 KZ VII til det danske flyvevåben. Oprindeligt var disse fly forsynet med 125 hk motorer, men de blev senere erstattet med 145 hk motorer. Ved flyvevåbnet fungerede typen som træningsfly indtil 1950 og derefter indtil udfasningen i 1977 som forbindelsesfly.


 

OY-AAU er skænket til Danmarks Flymuseum af Karl E. Danielsen, AERODAN Luftfoto, der i mange år har brugt flyet til luftfotografering.

OY-AAU er taget ud af udstillingen for en gennemgribende restaurering.

"KZ VII" Specifikation
   
Sæder: 4
Spændvidde: 9,60 m
Længde: 6,48 m
Tomvægt: 482 kg
Fuldvægt: 860 kg
Rejsefart: 175 km/h
Max fart: 200 km/h
Landingsfart: 55 km/h
Tophøjde: 4100 m
Motor: 125 hp. Continental C-125-2 or 145 h.p.