KZ II Kupé
 

 

KZ II Kupé er bygget med krop af stålrør, vinger af træ og beklædning i finér og lærred. Typen blev bygget af Skandinavisk Aero Industri i et antal af 14 gennem årene 1937 - 1940.

Bæreplanene er hængslet til et centralplan, således at de kan klappes tilbage langs kroppen og flyet måler da i bredden kun 4,5 meter. Prototypen til KZ II Kupé fløj første gang 11. december 1937. Tre fly eksisterer stadig, heraf to i Danmark (luftdygtige) og et i Schweiz.

Ved besættelsen i 1940 var OY-AEA ikke prøve fløjet, hvilket blev dets redning, idet så godt som alle danske fly gik tabt under besættelsen.


 

OY-AEA kom i 1944 til Sverige (SE-ANR), senere til Finland (OH-SPJ, OH-KZT) og det kom tilbage på dansk register i 1959.

Flyet blev i 1985 solgt af Hans Røy, Ringkøbing, til Danmarks Flymuseum.

"KZ II Kupé" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 10,5 m
Længde: - m
Tomvægt: 460 kg
Fuldvægt: 750 kg
Rejsefart: 175 km/t
Max fart: -
Landingsfart: 72 km/t
Tophøjde: 5000 m
Motor: 90 h.p. Gipsy Minor eller Cirrus Minor I